CK Rekrea Slovensko Tuzemská dovolená Štúrovo Podhájska Velký Meder Bešeňová Senec Patince Termální koupaliště

Cyklistické stezky na Slovensku

Slovensko má díky rozmanitosti svého povrchu velmi vhodné podmínky jak pro cyklisty nenáročné tak pro sportovce.

Méně nároční a rodiny s dětmi se mohou vydat prakticky kdekoliv na jižní Slovensko, ti sportovnější ocení hornatý zbytek území nebo zde zmíněné cyklistické cesty.

Bojnický cyklookruh

Modře značená cyklotrasa vede téměř celá po území okresu. Poměrně dlouhý cyklookruh je možné absolvovat celý za dva dny s noclehem. Na okruh se dá nastoupit z kteréhokoliv místa nebo je možné jej zkombinovat s dalšími cyklostezkami v okrese. Popis trasy začíná v Nitranském Pravně, pokračuje do obce Tužina a stoupá po lesní asfaltové cestě směrem do sedla Javorinka. V závěru doliny trasa odbočuje doleva a pokračuje Gápelskou dolinou do sedla Gápel. Lesní cestou trasa schází do osady Gápel a pokračuje do obce Čavoj. Dále pokračuje po zpevněné polní cestě přes Temeš, Nevidzany, Liešťany a Kostelní Ves. Před přehradní zdí trasa odbočuje doleva na Banky. Pokračuje přes Maců, Diviaky nad Nitricou a Diviackou Novou Ves. Odtud podél řeky Nitrica trasa pokračuje po asfaltové silnici přes obce Nitrica a Dolní Vestenice, za kterými opouští území okresu. Pokračuje přes Hradiště, Skačany, Velké a Malé Kršteňany. Na území okresu se trasa vrací před Oslany, přes které prochází, pokračuje přes Łubianku a po zpevněné lesní cestě pokračuje do Bystričianské doliny. Dále prochází Kamenec pod Vtáčnikom, Lhůtu pod Vtáčnikom, Podhradie a Cigeľ. Odtud stoupá do sedla a po traverze pod Maly Grič schází do Handlové. Z Handlové trasa pokračuje stoupáním na Remety a do Ráztočna. Přes obec pokračuje po úpatí pohoří Žiar do obce Nedožery-Brezany a po státní a vedlejší silnici přes Pravenec a Solka přichází do Nitranského Pravna, kde končí.

Cyklomagistrála Slovenský kras

Trasa začíná v Gemerské Hůrce. Pokračuje přes Plešivec kolem jeskyně Domica, která je zapsána na seznamu světového přírodního dědictví UNESCO. Dále pojedeme přes Silici a do Krásnohorského podhradí, kde můžeme navštívit Mauzoleum rodiny Andrássyovců, které patří mezi nejcennější památky secesního umění na Slovensku. Dále pojedeme do Rožňavy, kde je možné vidět množství historických památek, mezi které patří gotický katedrální kostel ze 14. století nebo renesanční strážní věž. Z Rožňavy přejdeme do obce Betliar, kde se nachází národní kulturní památka zámek Betliar. Trasu ukončíme v Gemerské Hůrce.

Foto z www.panorami­o.com, autor: Petoo – Design d15, zámek Betliar

Dunajská cyklistická stezka

Mezinárodní trasa vede z Německa, přes Rakousko a Slovensko do Maďarska, na území Slovenska vede od hraničního přechodu Berg (Rakousko) po pravobřežní hrázi Dunaje celým územím Petržalky po přehradní dílo Gabčíkovo. Za bratislavským Přístavním mostem se rozděluje na pravobřežní a levobřežní větev, přičemž obě větve se opět spojí na přehradní hrázi Gabčíkovo. Druhá větev trasy začíná na přístavní mostu, přes který je převedena na levou stranu Dunaje a pokračuje po hrázi souběžně s tokem Dunaje až po Štúrovo. Na většině trasy je kvalitní asfaltový povrch.

Hnilecká cyklomagistrála

Hnilecká cyklomagistrála prochází malebnou Hnilecké dolinou, lemovanou lesními masivy Slovenského rudohoří. Spojuje dvě významné střediska cestovního ruchu – jižní část Národního parku Slovenský ráj s umělou vodní nádrží Ružín. V 70 km prochází 11 obcemi. V některých z nich se setkáte s autentickým životem a prvky původní architektury, například hornickými domy v Rakovci, dřevěnicemi v Hnilci či ve Švedláři, s církevními i světskými budovami historického významu především ve střední a dolní části toku řeky Hnilec. Cyklomagistrála je s větší části vedena po silnicích s asfaltovým povrchem. Na Hnileckou cyklomagistrálu se napájí lokální síť cyklostezek, především v její horní a dolní části, kterou můžete využít buď pro zpestření a ztížení cyklotůry nebo na místní cyklovýlety.

Kopaničárská cyklomagistrála

Kopaničárská cyklomagistrála vede napříč Myjavskou pahorkatinou. Začíná v Povážanech na Vážské cyklomagistrále a pod Čachtickým hradem, přes Starou Turu a Myjavu vede do Senice, kde končí. Většinou je vedena po státních a účelových cestách.

Foto z www.panorami­o.com, autor: Ivan Berta, Čachtický hrad

Kysucká cyklomagistrála

Kysucká cyklomagistrála patří k nejdelším cykloturistickým trasám na Slovensku. Cyklisty provede napříč celými Kysucemi a nabídne její nejkrásnější zákoutí. Cyklomagistrála začíná v obci Kotešová na křižovatce s Vážskou cyklomagistrálou. Střídá se zde asfaltový povrch s lesní a polní cestou. Trasa prochází malebnými Kysuckými Kopanicemi a cyklisté si zde mohou vychutnat krásné výhledy. Trasa se z kopanic spouští do obce Korňa, kde se povrch znovu mění na asfaltový. V obci Korňa není možné nenavštívit unikátní Korňanský ropný pramen, který se nachází hned na trase. Z obce Korňa vede cyklostezka do Kokočova, lokality Maslovenky, Repčákovce a postupně přivádí cyklisty do lokality Megonky, kde se nacházejí unikátní kysucké kamenné útvary kulovitých tvarů, které určitě stojí za návštěvu. Dále vede cyklostezka do Čadce, který pouze obchází, pokračuje stoupáním nad obec Černou. Z těchto míst jsou krásné výhledy na Trojmezí, čili hranici Slovenska, Polska a Česka. Dále pokračuje do Skalitého a dostává se do lokality Vreščovka, Vreščovského sedla. Od Vreščovky je to do Oščadnice už jen pár kilometrů a cyklisté se dostanou na náměstí, kde se nachází křižovatka několika cykloturistických tras. Přes obec je vybudováno několik cyklostezek a magistrála je vedena po nich až na konec obce, prochází Krásnou nad Kysucou a před řekou Bystrica vybočuje doprava. Cyklostezka je vybudována po náspu bývalé lesní železničky a nacházejí se zde malé bunkry z dob druhé světové války. Magistrála dále pokračuje po cyklostezce až do Nové Bystřice, míjí Klubinu a Starou Bystrici. Doporučujeme si udělat přestávku zejména u obce Stará Bystrica, kde stojí za zmínku návštěva slovenského orloje a krásně upraveného centra obce. Cyklomagistrála dále pokračuje do lokality Vychylovka a přichází až k muzeu Kysucké vesnice. Magistrála pokračuje odbočením doprava před samotným areálem muzea a táhlým stoupáním přichází do sedla Demänová, kde trasa po 133 km končí.

Malokarpatská cyklomagistrála

Malokarpatská cyklomagistrála vede podhůřím Malých Karpat v úseku Trstín – Smolenice po státní silnici II. třídy. Cyklostezka začíná v obci Trstín, kde se odpojuje od Malokarpatské cyklomagistrály, mírně stoupá do obce Smolenice pod dominantou okolí – Smolenickým zámkem. Na konci obce se stáčí cyklotrasa doprava, přičemž začíná prudce stoupat do rekreačního střediska Jahodník. Zde je poslední možnost občerstvení před přechodem hřebene Malých Karpat. Nedaleko střediska se nachází jedna z dvanácti zpřístupněných jeskyní Slovenska jeskyně Driny. Cyklostezka dále prochází rekreačním střediskem a před rekreačním zařízením Záruby, pojmenovaném podle nejvyššího vrchu Malých Karpat se stáčí doleva. Kvalita povrchu rapidně klesá a je vhodná pro horská kola. Zde začíná 4 kilometrové stoupání, které končí v sedle pod Veterlínem. V sedle cyklostezka odbočuje doleva a čeká nás 4 kilometrový sjezd. Mezi obcemi Plavecký Peter a Plavecký Mikuláš se setkává s Malokarpatskou cyklomagistrálou.

Oravská cyklomagistrála

Oravská cyklomagistrála začíná v sedle Demänová v katastru obce Oravská Lesná.Trasa dále pokračuje po dobré asfaltové cestě územím chráněné krajinné oblasti Horní Orava, údolím řeky Bílé Oravy, přes obce Zákamenná a Bříza. Trasa vede na obec Vavrečka a Oravskou přehradu. Cyklomagistrála pokračuje přes přehradní zeď a Nové Ústí do města Trstená. Dále cyklostezka pokračuje přes obec Lieseka, tam odbočí na místní cestu nad obcí s pěkným výhledem na celý hřeben Tater. Dále přes obec Vitanová do Oravic. Z Oravic po hranici Tatranského národního parku, přes sedlo Borek do doliny Blatná a odtud do rázovité obce Zuberec Poté vedle lomu Podspády, stoupá do sedla pod Bílou skálou, zde Oravská cyklomagistrála opouští oravský region a prochází přes obec Huty do regionu Liptov.

Okruh okolo Poľany

Oblast kolem Poľany je jednou z nejznámějších cyklostezek v Podpoľanie. Cyklostezka prochází malebným Detvianským regionem přes chráněnou krajinnou oblast Poľana a pomezi Bohem zapomenuté vesničky, kde jakoby se zastavil čas. Cyklostezka začíná i konči v Detvě. Cyklostezka je náročná, prochází horským terénem a vyžaduje dobrou fyzickou kondici.

Rudohorská cyklomagistrála

Trasa pro cyklisty má délku 81 kilometrů. Začíná ve Zvolenu přímo na náměstí, pokračuje pod Zvolenským zámekem směrem na obec Lieskovec. Trasa vede po silnici 3. třídy, takže je poměrně málo frekventovaná. Směřuje k Očové a pak přímo na Detvu. Zde se již dostanete do rázovitejší oblasti místních Lazů a začnete prudce stoupat. Odměnou však bude sjezd do Hriňové a pak se můžete kochat nádhernou přírodou Slovenského Rudohoří. Trasa překonává ve své délce převýšení 850 metrů a je zařazena do kategorie středně náročné. Můžete se na ni vydat se silničními, trekingovými a horskými koly. Cestou budete mít možnost využít i agroturistiku, a to na Ranči pod buky.

Foto z www.panorami­o.com, autor: horsanahory. sk, Zvolenský zámek

Spišská cyklomagistrála

Spišská cyklomagistrála nabízí možnost poznávat přírodní, kulturní a duchovní bohatství historického Spiše z jihu Spiše až na hranici s Polskem. Během putování Spišem čeká na cyklisty mnoho historických a přírodních skvostů a lákadel. Zajímavostí cyklomagistrály je, že ve svých obou východiscích, na jihu a na severu Spiše, prochází národními parky. Na jihu Národním parkem Slovenský ráj, na severu Pieninský národním parkem. Jiným specifikem Spišské magistrály je, že na jihu začíná v blízkosti průlomu Hornád, na severu v blízkosti průlomu Dunajce a určitě raritou tohoto kouzelného regionu je, že zpřístupňuje dva kartuziánského kláštery – na jihu zříceniny kartuziánského kláštera na Kláštorisku a na severu o málo mladší a zachovalejší v Červeném Klášteře. Cyklomagistrála prochází dalšími historickými a přírodními vzácnostmi, na které je toto území velmi bohaté. Především je to území zapsáno do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO Levoča, Spišský hrad a památky okolí. Dalším skvostem na trase je dřevěný evangelický artikulární Kostel Nejsvětější Trojice v Kežmarku zapsán také do Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Během cyklovýletu lze navštívit mnoho jiných obdivuhodných památek Spiše a potěšit se okolní přírodou.

Foto z www.panorami­o.com, autor: Zitas Vanagas, Spišský hrad

Vážská cyklomagistrála

Trasa začíná v Piešťanech při Kolonádního mostu. Prochází parkem směrem k balneologické muzeu, které doporučujeme navštívit. Trasa dále pokračuje k domu umění, vychází na hráz a po ní opouští v pěkném prostředí město Piešťany. Z hráze schází na účelovou komunikaci pod hrází a směřuje směrem na Horní Středu. Přímo u trase se zde nacházejí Vážské jezera. Trasa dále míjí obce Potvorice a Považany. V této části na malém Hupe je velmi pěkný výhled na pohoří Považský Inovec. Na konci obce Považany přejdeme mostem přes Biskupická kanál a mezi ním a řekou Váh přicházíme do rekreačního střediska Zelená Voda. Dále trasa pokračuje do Beckova, obcí Krivosúd – Bodovka, kolem Seleckého potoka a do Velkých Bieroviec. Míjíme Biskupskou jez a před sebou máme už město Trenčín s dominujícím Trenčínským hradem ze kterého je nádherný výhled na město, dolinu Váhu a okolní horstva.

Foto z www.panorami­o.com, autor: Miro Toman, Trenčínský hrad

Záhorská cyklomagistrála

Trasa vede napříč Záhorím a spojuje Bratislavu se Skalicí a Senicou. Trasa vede po státních silnicích s nízkou intezitou dopravy. Trasa vchází do Trnavského kraje za obcí Závod z Bratislavského kraje. Následně pokračuje přes Borský Svätý Jur do Šaštín, kde doporučujeme návštěvu baziliky, která se nachází hned na trase. Ze Šaštín trasa prochází Petrovu Ves do Holíče, kde si nesmíte vynechat návštěvu zámku, následně trasa pokračuje do Skalice. Za Holíčem však trasa vede po frekventované státní silnici, třeba proto zvýšit opatrnost. Trasa provede cyklisty centrem Skalice a její nejkrásnějším zákoutími. Po projetí uličkami města trasa opouští město směrem na Mokrý Háj. Následně pokračuje do Radošoviec, kde křižuje hlavní silnici a přes Oreské a Rybky vede do středu města Senica, kde končí na křižovatce s kopaničárskou cyklomagistrálou.

Zelený bycikel

Zelený bycikel je mezinárodní cyklostezka, která je vytvořena v rámci sítě Greenways a spojuje tři sousedící státy Slovensko – Polsko – Ukrajinu. Okruh trasy začíná v Stakčíně na Slovensku a vede přes Kolonický vrch na hraniční přechod Ubľa – Mala Bereza. Dále pokračuje údolím řeky Uh (Už) přes Velykyj Bereznyj, Volosianky na Užocký Perevi, který je na hlavním hřebeni Karpat. Odtud sestupuje dál po ukrajinském území přes Starý Sambir, Chirivel na hraniční přechod Smolnice – Kroščenko, kde vstupuje na území Polska. Na polském území se klikatí kolem Ustrzyki Dolne a Leska k Solińskie přehradě a vedle ní směrem na Cisna a hraniční přechod Roztoki Górne – Ruské sedlo, kde se opět vrací na území Slovenska. Zde sestupuje vedle říčky Cirocha a vodárenské nádrže Starina, kde se cca 360 km okruh uzavírá.

Nakonec pro vás máme 3 tipy na dovolenou na kolech na Slovensku pro nenáročné.